ضعفهای آموزش مسجدی
تربیت آنی ودفعی صورت نمیپذیرد وانسان شدن یک انسان در طول پروسه حیات وطی چندین دهه سعی وتلاش وآموختن وعملکردن بیوقفه ومداوم، محقق خواهد شد. اما همانطور که شاهد هستید هنوز در مرحله آموزش متوقف ماندهایم چرا؟ چون آموزش خشت اول تربیت وسنگ بنای تغییر رفتار در آدمی است.
قبلا هم یادآور شدیم که اصلا بدون آموزش وفراگیری این که چه کاری بد است وچه کاری خوب؟ نمی توان از کسی انتظار داشت از بدیها جدا شود وبه خوبی ونیکی گرایش پیدا کند.
عمدهترین ضعفهای آموزشی که در آموزشهای دینی غیر رسمی
و در حلقههای تربیتی وجود دارند عبارتند از:
1- آموزشها سیر مشخصی ندارند وچون کسی میزان یادگیری دقیق مخاطب را نمیداند سالهای متمادی تکرار میشوند.
2- روحیه دانشآموزی وآموزشپذیری در فضای غیر رسمی ودر نظام حلقهای وجود ندارد.
3- سهم معارف روبنایی وزیربنایی در آموزش حلقههای تربیتی مشخص نیست.
4- آموزشها کاربردی نیستند واز پرداختن به نیاز وخواست مخاطب غفلت میشود.
5- محتواهای آموزشی کلی، سنگین، سخت وبیش از توان وظرفیت اعضای حلقه میباشند.
6- آموزشها غیر فعال، مرده، یکنواخت وتهی از اقناع وپذیرش مخاطب انجام میشوند.
• سیر داشتن در آموزش
سیر داشتن در آموزش حلقههای تربیتی یعنی آن که مربی بداند اعضای گروه سال گذشته چه آموختهاند؟ اکنون در چه مرحلهای قرار دارند ودر آینده قرار است چه آموزشهایی را بگذرانند؟
برای این کار در هر مسجد باید تیم تدوین محتوی تشکیل شود ومتون در سیدی در قالب کتاب، نشریه، جزوه یا بروشور در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
در ادامه مدل پیشنهادی سیر مطالعه آثار شهید مطهری بعنوان " گام اول " تقدیم حضورتان میگردد.
( مدل پیشنهادی گام اول متناسب با سن مخاطب )
نام کتاب رده سنی اعضای حلقه
داستان راستان 7 تا 12 سال
سیره نبوی 12 تا 15 سال
جاذبه ودافعه 15 تا 18 سال
انسان کامل 18 تا 25 سال
ده گفتار و بیست گفتار برای مخاطب عام در رده سنی بزرگسال
وقتی مخاطب از همان دوران کودکی با افکار واندیشههای استاد مطهری آشنا شد وشیرینی مطالعه و شناخت آثار استاد شهید را با تمام وجود لمس کرد در ادامه میتوان متناسب با سطح سواد وبه فراخور حال جمع، از سن 15 سالگی به بالا، دیگر آثار استاد مطهری را در قالبهای پژوهشی وتحقیق، کنفرانس وسخنرانی، کتابخوانی وامثال آن، بتدریج به مخاطبان شناساند.
فراموش نکنید که اعضای حلقه شما، طلاب حوزه علمیه و یا دانشجویان رشته الهیات نیستند که از همان ابتدا آمادگی پذیرش حجم زیادی از کتب دینی ومذهبی را داشته باشند.
اگر متربی گمان کند که مطالعه آثار استاد مطهری یعنی مطالعه وفراگیری دهها عنوان کتاب که برخی نیز موضوعی وتخصصی میباشند مثل عدل الهی، در این باره به مقاومت خواهد پرداخت.
اما اگر در گام اول، همان پنج مرحله ابتدایی را بعنوان آموزش اجباری در بخش مطالعات جانبی حلقه پذیرفت کمکم به مطالعه سایر آثار نیز ترغیب وتشویق خواهد شد.
در این زمینه همچنین میتوان با هدف رغبتانگیزی در مخاطب، چکیده موضوعی افکار واندیشههای استاد مطهری را در قالبهایی کم حجم وبه مرور زمان در اختیار مخاطب گذاشت تا تشنگی سیراب شدن از این آبشخور علم و دانش در او بوجود آید.
برای این کار یکی از مساجد موفق کشور، جزوات مختصری تهیه کرده بود با عنوان " گرا " که عناوین برخی از این جزوات به شرح ذیل است:
1- " گرا" شماره اول ( انتظار سازنده ) همزمان با ایام نیمه شعبان
2- "گرا " شماره دوم ( علی (ع) شهید عدالت پیشه ) در آستانه ماه مبارک رمضان
3- "گرا " شماره سوم ( حماسه حسینی ) در ایام محرم صفر
و........... .
محمد مهدی نجاتی
منبع:
صالحین خیبری: