مسجدِ مـــا

مسجد مجازی مسجدنا، در جستجوی مسجد آرمانی

مسجدِ مـــا

مسجد مجازی مسجدنا، در جستجوی مسجد آرمانی

مسجدِ مـــا

امام خامنه ای:


بسیج سیاسى است،
اما سیاست‌زده نیست،
سیاسى‌کار نیست، جناحى نیست؛
بسیج مجاهد است،
اما بى‌انضباط نیست، افراطى نیست؛

بسیج عمیقاً متدین و متعبد است،
اما متحجر نیست، خرافى نیست؛

بسیج بابصیرت است،
اما ازخودراضى نیست؛
بسیج اهل جذب است - گفته‌ایم جذب حداکثرى -
اما اهل تسامح در اصول نیست؛

بسیج غیور است،
پاسدار خطوط فاصل است؛

بسیج طرفدار علم است،
اما علم‌زده نیست؛

بسیج متخلق به اخلاق اسلامى است،
اما ریاکار نیست؛

بسیج در کار آبادکردن دنیاست،
اما خود اهل دنیا نیست.

این شد یک "فرهنگ".

منبع:
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=18087
****************
*************
******


"امروز اینترنت و ماهواره

و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد

و حرف، آسان به همه جاى دنیا مى‌رسد.

میدان افکار مردم و مؤمنین،

عرصه‌ى کارزار تفکرات گوناگون است.

امروز ما در یک میدان جنگ

و کارزار حقیقىِ فکرى قرار داریم.

این کارزار فکرى

به‌هیچ‌وجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست.



اگر وارد این میدان بشویم

آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامى

و انبارهاى معارف الهى و اسلامى - بیرون بکشیم

و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛



لیکن مسأله این است که


ما باید این کار را بکنیم."

*******************
مسأله این است که
ما باید این کار را بکنیم.****
*********



zqz.ir/ masjedona
ساجد
19 اسفند 1391
سالروز شهادت
اهل قلم و بیان و عمل صالح،
مصلح و پیشتاز
بیداری مسلمانان
سید جمال الدین اسد آبادی


ارتباط با مسجد مجازی
masjedeman@chmail.ir

کلمات کلیدی

پژوهشی دربارۀ حدیث کسا با مقدمه آیت الله ری شهری

پیش درآمدی برای مبانی تدبر

کانال تلگرامی انصارالمقاومه

روش پیوستن به کانال تلگرامی انصارالمقاومه

هفتمین دوره نهضت صحیح خوانی قرآن

لینک جدید مطالعه آنلاین تفسیر تسنیم

کتاب انتظارعامیانه عالمانه ذعارفانه

دانلود کتاب دادگستر جهان

معرفی کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه

دعای عرفانی عرفه

دعای عرفانی امام حسین سلام الله علیه در روز عرفه

اعمال روز عرفه از مفاتیح الجنان

اعمال شب عرفه از مفاتیح الجنان

قصه ی جنگ تحمیلی از زبان بچه های محل

قصه ی جنگ تحمیلی

روایتی نو از دفاع مقدس

کلاس آموزشی خانواده

سبک زندگی در مسجد طراز

دانلود صلواتی بنر برای رهپیمایی اربعین

بنر اربعین

رسانه اربعین

فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد

اهمیت فضای مجازی

ماهواره و فروپاشی خانواده

ماهواره و تأثیر آن بر کودک و نوجوان

دجالواره یا رسانه ی شیطان

دانلود لوح فشرده ی DVDاثـیـــر

تأثیرات ماهواره بر رفتار جوانان

الگوپذیری ازماهواره ها

الگو پذیری از فیلم ها و سریال های ماهواره ای

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
مِراء

سرچشمه

 بیشتر نزاع هاى خانواده‏ ها و مردمان با یکدیگر

و دشمنی ها و تفرقه‏ ها


ادامه مطلب...


آیت الله شهید سید عبد الحسین دستغیب که حضرت امام خمینی رحمت الله علیهما، او را معلم اخلاق و مهذب نفوس نامید، نسخه های نابی برای بیماری های روحی و روانی جامعه بشری بویژه مسلمان پیچیده است که استفاده از آن زندگی اجتماعی و فردی امروز ما را شیرین و قابل تحمل می نماید.

زیانبارترین نتیجه ی مراء در جامعه ی کنونی ما افزایش قهر بین دوستان و افزایش طلاق بین عاشقان سینه چاک دیروز و متنفران گستاخ امروز است. که برای آن در مکانیسم و فرایند خلقت، پیش بینی هایی برای پیشگیری در نظر گرفته شده است که غفلت از آن دیر یا زود دامنگیر هریک از افراد جامعه ی انسانی را خواهد شد.

زندگی امروزی ما بیش از آنکه به علم حقوق  نیازمند باشد به علم اخلاق محتاج است.
تا اخلاق در جامعه ی بشری نهادینه نشود مشکل باقیست.
برای مقایسه ی بین اخلاق و حقوق در زندگی خانوادگی و روابط بین دوستان و آشنایان فرصت دیگری لازم است. فعلا مراء را بشناسیم.

استقلال فرهنگی از باب معرفی نرم افزار مجموعه آثار شهید دستغیب بحث مراء را که آن شهید عزیز در کتاب قلب سلیم ذیل موضوع تواضع ذکر کرده اند، تقدیم فرهیختگانی می کند که در صدد افزایش آستانه ی تحمل افراد جامعه هستند.



مِراء؛ گفتگو و مجادله



چهار چیزى که از تواضع است‏
امام صادق علیه السلام فرمود: «از تواضع این است که در نشستن به پایین مجلس راضى باشى و به هرکه برخوردى سلام کنى و مجادله را وانهى گرچه حق با تو باشد و خوش نداشته باشى که تو را به پرهیزگارى بستایند». «مِنَ التَّواضُعِ أنْ تَرْضى‏ بِالْمَجْلِسِ دُونَ الْمَجْلِسِ وَأنْ تُسَلِّمَ عَلَى مَنْ تَلْقى‏ وَأنْ تَتْرُکَ الْمِراءَ وَإنْ کُنْتَ مُحِقّاً وَأنْ لاتُحِبَّ أنْ تُحْمدَ عَلَى الْتَّقْوى»، (اصول کافى، مترجم، ج 3، ص 186، باب التواضع»


در این حدیث، امام علیه السلام چهار چیز را از تواضع دانسته، نخواستن صدرنشینى و ابتداى به سلام و ترک مراء و نداشتن حبّ مدح و جز مراء در گذشته شرح داده شد و چون دانستن مراء ضرورى است؛ زیرا موجب شقاوت دنیوى و اخروى است و ترک آن سبب سعادت دوجهانى است، بنابراین، به طور اختصار شرح داده مى‏شود.



مِراء؛ گفتگو و مجادله است‏

 «مراء» ایراد کردن و اعتراض نمودن و طعن زدن در سخن دیگرى است در لفظ یا معناى آن سخن، به قصد خوار کردن و سبک کردن گوینده و اظهار دانایى و زیرکى خود و به سبب کبرى که دارد در اعتراض خود لجاجت کند و از رأى خود برنگردد و به اصطلاح حرف خود را به کرسى نشاند خواه سخن گوینده در مسأله علمى دینى یا غیردینى باشد یا خبر از واقعیات عادى و موضوعات جزئى باشد مانند اینکه گوینده‏اى مى‏گوید از شیراز تا اصفهان هشتاد فرسنگ است و این شخص براى اظهار اطلاع خود و سبک کردن گوینده و نادانى او مى‏گوید خیر این طور نیست بلکه نود فرسنگ است. یا مى‏گوید فلان شهر فلان مقدار جمعیت دارد و این شخص بر سخنش ایراد مى‏گیرد و مى‏گوید تو بى‏خبرى، من در تاریخ و جغرافیا چنین و چنانم و جمعیت هرشهرى را داناترم.


اگر در حالات مردم دقت شود دانسته مى‏گردد که بیشتر نزاع هاى خانواده ‏ها و مردمان با یکدیگر و دشمنی ها و تفرقه‏ ها بیشتر از «مِراء» سرچشمه مى‏گیرد؛ یعنى هر نزاعى که بین دو نفر و بیشتر مشاهده مى‏شود اگر از سبب اصلى آن وارسى شود غالباً سخنانى بوده که در بین آنها واقع شده و موجب کدورت و نگرانى گردیده تا به اینجا کشیده و مراء هم بر سر امر موهومى بوده مانند آن شخص که نامش عمرو بوده و وارد مدرسه شد، استاد نحوى براى شاگردها مثل مى‏زد که «ضرب زید عمرواً؛ یعنى زد زید عمرو را». ناگاه آن شخص که نامش عمرو بود خشمگین شده فریاد کرد زید را چه جرأت است که مرا بزند؟ و به استاد حمله کرد، استاد دانست که مرد احمقى است و فساد مى‏کند، گفت اى مرد من اشتباه کردم باید بگویم «اعطى زید عمرواً درهما؛ داد زید به عمرو درهمى» اینک درهم را به تاوان بگیر و برو؛ یعنى حرفى در برابر حرفى، آن نادان هم راضى شد و رفت.

ادامه مطلب را حتما ببینید



مِراء هم مسلماً حرام است‏
به راستى کسى که «مراء» خوى او باشد مانند سگ درنده‏اى است که دامن و پاى هررهگذرى را به دندان مى‏گیرد، حرمت شرعى مراء مسلم است؛ زیرا علاوه بر روایات متعددى که از آنها نهى کرده، ایذا و اهانت و تحقیر غیر و تزکیه نفس است و هریک از این عنوانها براى اثبات حرمت کافى است.
از این بیان دانسته مى‏شود که در حرمت مراء فرقى نیست که مراء کننده محق باشد و ایرادش درست و بجا باشد یا اینکه مبطل و اعتراضش بیجا و بى‏مورد باشد؛ زیرا در هردو صورت اهانت و ایذاست.

و در اصول کافى دوازده حدیث در این باره نقل کرده که به ذکر دو حدیث آن اکتفا مى‏شود.

از مِراء بپرهیزید که تیرگى مى‏آورد
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «بپرهیزید از خودنمایى در بحث و ستیزگرى؛ زیرا این هردو دلها را بر برادران دینى تیره و بیمار کنند و نفاق و دورویى در دلها بکارند و به بار آورند». «إیَّاکُمْ وَالْمِراءَ وَالْخُصُومَةَ فَانَّهُما یُمْرِضانِ الْقُلُوبَ عَلَى الْاخْوانِ وَینْبُتُ عَلَیْهِمَا النِّفاق»، (اصول کافى، ج 2، ص 300، باب المراء والخصومة).»


رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «سه چیز است که هرکه خدا را با داشتن آنها ملاقات کند به بهشت رود از هردرى که خواهد: هرکه خوى او خوب است و از خدا در نهان و آشکار بترسد و مراء و جدال را ترک کند گرچه حق با او باشد». «ثَلثٌ مَنْ لَقِىَ اللَّهَ عَزَّوَجَلّ بِهِنَّ دَخَلَ الْجَنَّةَ مِنْ اىّ بابٍ شآءَ مَنْ حَسُنَ خُلْقَهُ وَخَشِىَ اللَّهَ فی الْمَغیبِ وَالْمَحْضَرِ وَتَرَکَ الْمِراءِ وَإِنْ کان مُحِقّاً»، (اصول کافى، ج 2، ص 300، باب المراء والخصومة).»

جدالى که خودنمایى نباشد خوب است‏
هرگاه جدال در مسأله دینى، اعتقادى یا فرعى باشد و غرض از جدال خودنمایى و اظهار فضیلت خود و اهانت و تحقیر دیگرى اصلًا نباشد و تنها به قصد اثبات حق و یارى حقیقت و ارشاد و هدایت خلق باشد ضررى ندارد بلکه گاهى واجب مى‏شود و این همان جدلى است که در قرآن مجید به آن امر شده است. «... وَجدِلْهُم بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ ...، (نحل/ 125).»



جدال و مخاصمه در طلب حق‏

اما جدال و مخاصمه در مطالبه حق، پس اگر خود را 


اوّلًا: به یقین صاحب حق داند و مظلوم بیند. 


و ثانیاً: براى رسیدن به حق خود، مجادله کند نه از روى عناد و دشمنى. 


و ثالثاً: به مقدار لازم مجادله نماید. 


و رابعاً: در ضمن قول یا فعل خود حرامى بجا نیاورد.


و خامساً: بیش از حدّ لازم مجادله نکند

جایز است.

پس اگر در محق بودن خود شک دارد یا اینکه غرض از مجادله، عنادورزى و دشمنى کردن باشد نه رسیدن به حق و گاهى این معنا را تصریح مى‏کند و مى‏گوید من مى‏خواهم فلانى را اذیت کنم، بینى او را به خاک مالم و من اعتنایى به طلب خود ندارم وقتى که او را ذلیل کردم و مالم را گرفتم آن را دور مى‏اندازم یا اینکه در ضمن مجادله طرف خود را به شتم یا ضرب یا تهمت و مانند اینها آزار رساند یا اینکه بیش از حدّ لازم و مجادله بر او فشار آورد، پس مجادله در تمام این موارد حرام است هرچند واقعاً حق با او باشد.


و حکمى که گفته شد درباره وکیل در مرافعه و مخاصمه جارى است یعنى اگر محق بودن موکّل خود را به یقین نمى‏داند نمى‏تواند ادّعاى او را ثابت کند و اگر کرد کار باطل و حرامى انجام داده و گرفتن حق‏الوکاله‏اش حرام و اگر به یقین محق بودن موکّل را مى‏داندپس با رعایت چهار شرط دیگر از جهت جدال مانعى ندارد.


و چون تجاوز نکردن در مطالبه حق بسیار مشکل است اگر انسان عاقل از اصل مجادله در طلب حق خود صرف‏نظر کند در امانتر خواهد بود جز در مواردى که عقلًا یا شرعاً مطالبه حق واجب شود آنگاه باید شرطهایى که ذکر شد، رعایت نماید.



منبع:
دستغیب، عبد الحسین، قلب سلیم - قم، چاپ: ششم، 1388 ه.ش.قلب سلیم، ج‏2، ص: 142-139
برگرفته شده از نرم افزار مجموعه آثار شهید دستغیب کاری از بخش فرهنگی مسجد جامع عتیق شیراز(www.jamatiq.com)


برگرفته شده از وبسایت استقلال فرهنگی zqz.ir/esteghlalefarhangi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی