مسجدِ مـــا

مسجد مجازی مسجدنا، در جستجوی مسجد آرمانی

مسجدِ مـــا

مسجد مجازی مسجدنا، در جستجوی مسجد آرمانی

مسجدِ مـــا

امام خامنه ای:


بسیج سیاسى است،
اما سیاست‌زده نیست،
سیاسى‌کار نیست، جناحى نیست؛
بسیج مجاهد است،
اما بى‌انضباط نیست، افراطى نیست؛

بسیج عمیقاً متدین و متعبد است،
اما متحجر نیست، خرافى نیست؛

بسیج بابصیرت است،
اما ازخودراضى نیست؛
بسیج اهل جذب است - گفته‌ایم جذب حداکثرى -
اما اهل تسامح در اصول نیست؛

بسیج غیور است،
پاسدار خطوط فاصل است؛

بسیج طرفدار علم است،
اما علم‌زده نیست؛

بسیج متخلق به اخلاق اسلامى است،
اما ریاکار نیست؛

بسیج در کار آبادکردن دنیاست،
اما خود اهل دنیا نیست.

این شد یک "فرهنگ".

منبع:
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=18087
****************
*************
******


"امروز اینترنت و ماهواره

و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد

و حرف، آسان به همه جاى دنیا مى‌رسد.

میدان افکار مردم و مؤمنین،

عرصه‌ى کارزار تفکرات گوناگون است.

امروز ما در یک میدان جنگ

و کارزار حقیقىِ فکرى قرار داریم.

این کارزار فکرى

به‌هیچ‌وجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست.



اگر وارد این میدان بشویم

آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامى

و انبارهاى معارف الهى و اسلامى - بیرون بکشیم

و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛



لیکن مسأله این است که


ما باید این کار را بکنیم."

*******************
مسأله این است که
ما باید این کار را بکنیم.****
*********



zqz.ir/ masjedona
ساجد
19 اسفند 1391
سالروز شهادت
اهل قلم و بیان و عمل صالح،
مصلح و پیشتاز
بیداری مسلمانان
سید جمال الدین اسد آبادی


ارتباط با مسجد مجازی
masjedeman@chmail.ir

کلمات کلیدی

پژوهشی دربارۀ حدیث کسا با مقدمه آیت الله ری شهری

پیش درآمدی برای مبانی تدبر

واجب النفقه و ارتباطش با زکات قطره

واجب النفقه های مستحق نه فطریه؛بلکه ضروریات سال شاملشان می شود

مفهوم واجب النفقه های فامیل

حجت الاسلام زارع عمادی امام جماعت مسجد

مستحقان فطریه در فامیل و محله

مستحقان فطریه در فامیل

شناسایی مستحقان فطریه در فامیل

اهمیت شناسایی مستحقان فطریه

کانال تلگرامی انصارالمقاومه

روش پیوستن به کانال تلگرامی انصارالمقاومه

هفتمین دوره نهضت صحیح خوانی قرآن

لینک جدید مطالعه آنلاین تفسیر تسنیم

کتاب انتظارعامیانه عالمانه ذعارفانه

دانلود کتاب دادگستر جهان

معرفی کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه

دعای عرفانی عرفه

دعای عرفانی امام حسین سلام الله علیه در روز عرفه

اعمال روز عرفه از مفاتیح الجنان

اعمال شب عرفه از مفاتیح الجنان

قصه ی جنگ تحمیلی از زبان بچه های محل

قصه ی جنگ تحمیلی

روایتی نو از دفاع مقدس

کلاس آموزشی خانواده

سبک زندگی در مسجد طراز

دانلود صلواتی بنر برای رهپیمایی اربعین

بنر اربعین

رسانه اربعین

فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

پیش درآمدی برای مبانی تدبر

مطلبی که می خوانید مقدمه ای برای ورود به مبانی تدبر است.
در تدوین این مقدمه هیچ پیش فرضی در مخاطب فرض نشده زیرا که خداوند متعال تدبر در قرآن را از همه انسانها اعم از کافر و مومن می خواهد و همه انسانها را مورد خطاب قرار می دهد که چرا در قرآن تدبر نمی کنند.
پس برای تدبر در قرآن کافی است که انسان باشیم نه بیشتر!
(این مقدمه در گروه تدوین مبانی تدبر در حال تکمیل است و به زودی در سایت ارائه می شود.)

بسم الله الرحمن الرحیم

انسانی می گوید که از جانب خدا کتابی هدایت گر آورده است.

کتاب او از ۱۱۴ سوره تشکیل شده است.

درباره هر یک از این ۱۱۴ سوره، دو سؤال بسیار مهم مطرح است:

  • آیا به راستی این سوره از جانب خداست؟
  • و اگر از جانب اوست، هدایت آن چیست؟

عقلا می دانند که هر سوره ای از جنس سخن است و پاسخ دو سؤال پیش گفته تابعی از فهم این سخن خواهد بود.

اینک سؤال مهم ما این است:

  • سخن (که در بحث ما مصداقش، سوره است) چگونه فهمیده می شود؟

عقلا می دانند که سخن، مرکب از اجزایی است که برای فهم آن، باید از تک تک اجزای آن و رابطه آنها با یکدیگر آگاهی داشت.

هر سخنی به تناسب خودش از اجزایی به نام کلمه، جمله و مجموعه جملات تشکیل شده است. پس برای فهم یک سخن، باید کلمات را فهمید و با فهم رابطه آنها، جملات را فهمید و با فهم رابطه آنها مجموعه های جملات را فهمید و با فهم رابطه آنها کل سخن را فهمید.

این همان فرایندی است که در زبان قرآن، از آن با واژه «تدبر» یاد شده است.

جالب اینجاست که قرآن کریم همین تدبر را راه تشخیص خدایی بودن و دریافت هدایت مورد نظر هر سوره می داند و به این ترتیب راه عقلا را تأیید می کند.

فرایند تدبر، وضعیت طبیعی هر عاقلی به هنگام شنیدن یا خواندن یک سخن است.

فعال بودن این وضع طبیعی، ارادی است.

گاهی اراده هم برای فعال بودن این وضع طبیعی کافی نیست و این در جایی است که میان انسان عاقل و سخن، موانعی باشد.

این موانع، تفاوت زبان و زمان و مکان و… است.

اینجاست که برای فهم سخن، واسطه ترجمه لازم است.

ترجمه یعنی رساندن انسان عاقل به آستانه فهم سخنی که با آن فاصله داشت.

حال در مقام ترجمه با دو نوع سخن مواجهیم:

  • سخنی که مخاطب خاص ندارد و جاودانی و جهانی است.
  • سخنی که به تناسب مخاطب خاص و زمان و مکان خاص ایراد می گردد.

اگر سخنی از نوع اول باشد، برای ترجمه آن نباید به غیر آن تمسک جست و اگر سخنی از نوع دوم باشد، برای ترجمه آن باید مخاطب خاص و شرایط زمانی و مکانی خاص را مطالعه کرد.

سوره های قرآن مدعی نوع اول است.


http://www.tadabborquran.com/?p=987

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی